HOORN - Op vrijdagmiddag 7 april neemt wethouder Ben Tap een miniatuur van De Eenhoorn, het 4000e souvenir uit het assortiment van de souvenirwinkel aan het Breed, in ontvangst. Dit ter viering van het 5-jarig bestaan. De winkel van eigenaar Richard Schoolderman is een mooi voorbeeld van een onderneming die mee-ontwikkelt met de behoeften van toeristen die Hoorn bezoeken.
5-jarig bestaan
Op de stoep staan gigantische klompen,
waar langslopende toeristen hun voeten in steken en glimlachen voor
een foto of een selfie. Bezoekers vanuit de hele wereld snuffelen
tussen de klompjes, magneten en kaasplankjes. Een kleine maar gevulde
winkel die iedereen wel kent, namelijk Typisch Hollands aan het Breed
in Hoorn. ’De winkel bestaat deze week 5 jaar en dat is reden voor
een officieel moment met iets typisch Hoorns’, aldus eigenaar
Richard Schoolderman.
Overhandiging 4000e
souvenir
Inmiddels heeft elke bezoeker van de
winkel een keuze uit 3999 souvenirs. De nieuwste aanwinst in zijn
assortiment, een miniatuur van De Eenhoorn, wordt als eerste
exemplaar overhandigd aan wethouder Ben Tap. ‘Tot nu toe vond ik
het mooiste souvenir in het assortiment de moderne windmolen van
Delfts Blauw. Een prachtig voorbeeld van hoe het verleden en het
heden samen kunnen komen. Het is goed te horen dat het symbool van
Hoorn: De Eenhoorn vanaf nu ook verkrijgbaar is. Ik hoop dat veel
bezoekers uit binnen- en buitenland er een mee naar huis zullen nemen
en zo ambassadeurs van Hoorn worden’, aldus Tap.
Online bestellen voor thuis
Wat voor Richard ooit begon als een
bezoekje aan de V.O.C-stad Hoorn is tot een goedlopende souvenirshop
uitgegroeid. En dat Typisch Hollands niet zomaar meer een winkeltje
is, blijkt wel uit het feit dat ook musea, tv-stations en de overheid
orders bij hem plaatsen. Typisch Hollands is inmiddels ruimschoots
gewend aan het ontvangen van toeristen uit alle windstreken, hen de
weg te wijzen en uiteraard een mooie herinnering aan ons land te
verkopen. Bovendien is Typisch Hollands inmiddels ook online
uitgegroeid. Op die manier is de winkel meegegroeid met de behoefte
die het ziet ontstaan. Want toeristen gaven aan dat zij alles wel
wilden kopen, maar het niet mee naar huis konden nemen. ‘Toen ik
dit hoorde, kon ik gewoon niet anders dan de gewiekste verkoper
uithangen en de webwinkel ter sprake brengen. Want dat het internet
kansen biedt is gewoon een feit!’, aldus Schoolderman. Zijn
artikelen worden nu wereldwijd besteld en bezorgd.