WEST FRIESLAND - Noord-Hollandse bedrijven hebben binnen en buiten de provincie te maken met stevige concurrentie. In deze provincie zijn in 2016 de meeste nieuwe bedrijven gestart. Het ging om een totaal van maar liefst 17.720 nieuwe ondernemingen en dit betekent natuurlijk ook dat de concurrentie voor veel bedrijven weer is toegenomen. Het in de watten leggen van klanten wordt dan ook steeds belangrijker om klanten binnen te kunnen houden, maar wat is er nu nodig om de klanten in de watten te leggen?

Aandacht voor speciale dagen

Het wordt door klanten zeer gewaardeerd als een bedrijf aandacht besteed aan de dagen die voor de klant belangrijk zijn. Hierbij valt te denken aan de verjaardag van de klant, bijvoorbeeld. Dierenspeciaalzaken kunnen aandacht besteden aan de verjaardag van het huisdier. Wanneer klanten op deze speciale dagen een leuke korting toegestuurd krijgen, met een felicitatie, dan is dit voor de klant zeker reden om reclame voor het bedrijf te maken.

Een maatwerk service is onmisbaar

Noord-Hollandse bedrijven die maatwerk kunnen leveren doen het over het algemeen beter dan de bedrijven die enkel een standaard service te bieden hebben. De ervaring leert dat klanten in deze tijd verwachten dat de service wordt aangepast op wat zij nodig hebben. Wanneer zij zich moeten aanpassen op een standaard service van een bedrijf, dan stappen zij liever over naar een concurrent. Belangrijk is het dus om goed in te kunnen spelen op de behoeften, wensen en eisen van de klant.

Waardering blijven uitspreken

Consumenten hebben tegenwoordig een veelzijdige keuze als het gaat om bedrijven waar zij terecht kunnen voor wat zij nodig hebben. Voor ieder bedrijf geldt dat er nog wel tien andere bedrijven zijn waar de consument terecht kan. Ondernemingen die waarde hechten aan de klanten moeten dit ook voortdurend delen met de klanten. Eenmalig waardering uitspreken is niet meer voldoende. Veel bedrijven kiezen dan ook voor relatiegeschenken en promotionele artikelen om klanten met regelmaat te danken voor het vertrouwen.

Persoonlijk is belangrijk

Kleinere promotionele producten zijn erg in trek bij bedrijven die klanten tevreden willen houden. “Wij leveren onze bedrukte aanstekers aan steeds meer Noord-Hollandse bedrijven en we horen regelmatig dat deze worden weggegeven bij zowel grote als kleinere bestellingen”, aldus de heer J. Lazet van Aanstekers.nl. “Veel ondernemingen doen hier nog een leuk bericht bij, zoals een handgeschreven kaartje. Dit wordt bijzonder gewaardeerd.”