In de afgelopen zomermaanden gaven consumenten veel meer geld uit dan vorig jaar. Niet alleen gaven mensen sneller geld uit online, maar besteedden ze ook vaker hogere bedragen. Maar wat kochten mensen zoal online in de regio?
Online en offline entertainment
Door de legalisering van online gokken maakten steeds meer Nederlanders een account aan bij online casino’s. Door het gemak van een echte casino-ervaring, maar dan thuis zagen steeds meer mensen de voordelen van online gokken. Ook in West-Friesland maakten steeds meer inwoners een account aan. Je kunt gemakkelijk wereldwijde casino’s vinden, hoge stortingsbonussen ontvangen en dat allemaal vanuit je eigen huis. Bij een casino zonder cruks kun je bijvoorbeeld eenvoudig en snel een account aanmaken, soms anoniem en heb je daarna toegang tot een groot aanbod. Geen wonder dat zoveel mensen sneller kiezen voor het gemak van een online casino.
Omdat sectoren zoals online casino’s ook steeds innovatiever worden, wekt het steeds meer aandacht in Nederland. Denk bijvoorbeeld het gemakkelijke betaalopties en het integreren van cryptobetalingen.
Naast online entertainment, kochten inwoners sneller online kaartjes voor attracties en evenementen zoals bijvoorbeeld Zomerpop in Opmeer. Door het zomerseizoen raakten veel meer mensen gemotiveerd om leuke uitstapjes te maken. Plus dat online betalingen nu zo eenvoudig en snel gedaan zijn. Dit zorgde voor een enorme stijging aan online uitgaven. In Nederland stegen deze uitgaven met zo’n 20% in vergelijking met vorig jaar zomer.
Ook aankopen in de telecom sector waren in de afgelopen zomermaanden meer dan vorig jaar, tegelijkertijd daalde de verkoop van spelcomputers en andere producten binnen de media sector. Vorig jaar was dit juist heel anders, maar dat lag aan de verkoop van de nieuwe Playstation 5. Deze was zo populair dat het zorgde voor een piek in de sector. Dit jaar ligt de vraag naar dit product heel veel stukken lager.
Internationale uitgaven
Wat erg opviel is dat Nederlanders vaker internationale uitgaven deden. Nederlandse consumenten gaven vorig jaar bijna 4 miljard euro uit bij buitenlandse webshops. Denk hierbij aan grote Chinese webshops die producten aanbieden voor een lage prijs. Meer dan een kwart van de uitgaven bij internationale webshops bestond uit deze platforms. Zulke winkels zijn vaak aantrekkelijk door het enorme aanbod en de kortingen die je krijgt. Mensen zijn hierdoor sneller geneigd om nieuwe dingen uit te proberen.
Ook PostNL gaf aan dat het afgelopen jaar meer zendingen verwerkten uit China. In Nederland kochten we vooral veel kleding en doe-het-zelfartikelen voor in huis. Bij Nederlandse webshops werd er zo’n 30 miljoen euro uitbesteed door consumenten.
Hoe shopt West-Friesland online?
De laptop en vaste computer blijven voorlopers van online shoppen. Grotere aankopen, zoals het boeken van vakantie worden vaker gedaan op een groter scherm. Vorig jaar gaf Nederland zo’n 21 procent meer uit aan pakketreizen dan het jaar daarvoor. De online uitgaven voor vakanties is hiermee groter dan ooit.
Veel kleding winkels en grote platformen hebben tegenwoordig een mobielvriendelijke app, het gebruik van de mobiele apparaten neemt hierdoor toe. Veel kiezen voor het betalen met iDEAL waar mogelijk, daarna zijn creditcards nog steeds enorm populair. Maar diensten zoals Klarna en Riverty die flexibel en achteraf betalen aanbieden worden ook steeds populairder onder de consumenten.